תל אביב - יפו

דאנטה 2, תל אביב

24 שעות ביממה

7 ימים בשבוע

DanteDental

טיפולי שיניים בהריון, מותר או אסור?

ד"ר גפאלי חאלד - מנהל מרפאת שיניים DanteDental

ד"ר גפאלי חאלד - מנהל מרפאת שיניים DanteDental

בוגר אוניבירסטת קלוז ברומניה, בעל תואר D.M.D
תת התמחות באוניברסיטת תל-אביב. תואר רופא שיניים מעודכן.

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר הוא: אסור לעשות טיפולי שיניים בהריון !
מיתוס זה גורם לנשים בהריון להזניח את השיניים שלהן. הבעיות בשיניים מחמירות, מתפשטות ומסתבכות עם הזמן. הרי מדובר בכמעט שנה של הזנחה, זה המון זמן במיוחד בתקופה כזאת רגישה שבה הגוף משתנה מיום ליום נחלש ומתמקד בעיקר בהריון.

לא לדבר על השינויים ההורמונליים אשר משפיעים על הגוף כולו וגם על השיניים והחניכיים. כל אלה, גורמים לנשים לעבור את תקופת ההיריון עם הרבה בעיות בשיניים, בטענה שההיריון הרס להן את השיניים!
האם זה נכון!?

אעשה לכן סדר בדברים.

זה לא נכון שאסור לעשות טיפולי שיניים בזמן ההריון!

אפשר לעשות כמעט הכל. לדוגמה: ניקוי שיניים, סתימות, טיפולי שורש, אפילו עקירות! כמובן שעקירות כירורגיות, או עקירות מסובכות עדיף לדחות לאחר הריון מחשש לסיבוכים כנ״ל לגבי שתלים ושיקומי פה נרחבים וגם טיפולי שיניים אסתטיים לא דחופים. יחד עם זאת, אם הטיפול דחוף אז כן ניתן לבצע כל טיפול שיניים בהריון אם נזהר מכמה דברים:

1) קרינה:

הכוונה לצילומי רנטגן. הרבה קרינה יכולה להשפיע על ההתפתחות של העובר. לכן, לא מומלץ לבצע צילומי שיניים בהריון. יחד עם זאת, ביצוע צילום דיגיטלי בודד עם הקפדה על הגנה ראויה לעובר ע"י סינר עופרת היא אפשרית. הרי קרינה במצב כזה משתווה לקרינה שהגוף מקבל בהליכה של כמה דקות מתחת לקרני השמש!

2) הזרקת חומר הרדמה:

הכוונה כאן היא לא לחומר ההרדמה שמזריקים, חומר ההרדמה במצב הזה הוא מקומי ולא מערכתי! הסכנה היא, בהחדרת חומרים למערכת הדם הכללית שיכולה להוביל חומרים אלה גם אל העובר וזה אסור! ברפואת שיניים פחות משתמשים בחומרים כאלה, הטיפולים בדרך כלל נקודתיים, אלא אם יש צורך בהרדמה כללית לטיפול נרחב וזה כן אסור בהריון.

3) נטילת כדורים:

כיום יש תרופות מיוחדות מותאמות לנשים בהריון. ההמלצה שלנו לא לקחת כדורים, כדורים אלה מתפשטים בכל הגוף ויכולים להגיע גם לעובר. במקרה של כאבי שיניים בהריון אפשר לקחת אקמול, ובמקרים של דלקת אפשר לקחת זינאת. כמובן הכל אחרי התייעצות עם הרופא שלכם!

שימו לב שהביקור אצל השיננית הוא קריטי!

עקב השינויים ההורמונליים הרבים בזמן הריון, החניכיים רגישות יותר וחשופות לזיהומים ודלקות. בטח שמתן לב שהתחיל לדמם לכן קצת בזמן צחצוח השיניים! תופעה מוכרת וידועה.

לכן, ניקוי שיניים הוא חובה בזמן הריון כל 2-3 חודשים.

המטרה היא לנקות אבנית, לנטרל זיהומים ולשמור על החניכיים. באותה הזדמנות גם מבצעים בדיקה כללית לשיניים לגילוי מוקדי עששת חדשים. כך תטפלו בשיניים בזמן ותחסכו מעצמכן כאב, סבל  וסיבוכים מיותרים.

עוד מיתוס מוטעה: העובר לוקח את הסידן מהשיניים של האמא!

זה לא נכון!

יש ברוק נוגדנים שתפקדים להגן על השיניים וחלל הפה, בזמן הריון הנוגדנים מתרכזים בשלייה בכדי לשמור על העובר, הריכוז בפה יורד והשיניים פחות מוגנות. תוסיפו לזה גם את החומציות הגבוהה שתוקפת את השיניים בגלל הבחילות וההקאות. אין ספק שהשיניים בזמן הריון נמצאות בדרגת סיכון גבוהה לכן אסור להזניח אותן, חייבים לטפל ולשמור עליהן.

תרופות סבתא בהריון, אני כן ממליץ:

  • במצב של בחילות והקאות:
    > לאכול מלפפון, תפוח עץ ואננס טרי.
    > לשתות מיץ של מלפפון חמוץ, תה ירוק, קינמון או תה עם גינגר.
    > להפחית במאכלים מתוקים, חריפים או חמוצים.
  • במצב של דלקות וזיהומים:
    > להמיס כפית מלח בכוס מים פושרים ולגרגר במשך 2 דקות.
    > עיסוי של החניכיים עם שמן זית, שמן קוקוס או שמן מנטה.
    > לשתות תה העשוי מבבונג, מנטה או ג׳ינגר.
    > לתסף ויטמין-c ומלח ים.

לסיכום:

אסור להזניח את השיניים דווקא בזמן הריון, להפך צריך לטפל ולדאוג להן יותר מהרגיל בגלל הירידה בכמות הנוגדנים וגם העליה בחומציות בחלל הפה. טיפולים לא דחופים כמו השתלת שיניים, שיקום עם כתרים או הלבנת שיניים יכולים לחכות ולטפל אחרי הריון .

בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על ניקוי אבנית כל 2-3 חודשים. החניכיים רגישות מאוד בזמן הריון בגלל השינויים ההורמונליים. אבנית או היגיינה אורלית לא ראויה יכולה לגרום להחמרה חריפה של המצב.

יש לכם עוד שאלות על טיפול שיניים בהריון? התייעצו איתנו, נשמח ללוות אתכן לאורך כל הדרך עד ללידה.

שיהיה במזל טוב
מרפאת שיניים גפאלי

dentist yafo

שאלות נפוצות:

  • האם אפשר לטפל בכל שלב של הריון או יש זמן מומלץ?
    תשובה: מומלץ ביותר לטפל בשיניים עוד לפני הריון. בתוך תקופה הריון ההמלצה לטפל בטרימסטר האמצעי יחד עם זאת טיפולי שיניים אפשריים בכל זמן של הריון תוך כדי נקיטה באמצעי זהירות.
  • אני בחודש 5 של הריון ואני חייבת לעשות עקירה, האם זה אפשרי?
    תשובה: כל מקרה לגופו, תגיעי לבדיקה ונחליט אם זה אפשרי. בכלל לפני חודש 7 זה כן אפשרי.
  • יש לי דימום בחניכיים, האם אפשר לעשות משהו?
    תשובה: כן בהחלט. דימום בחניכיים הוא תופעה שכיחה בהריון וניתנת לטיפול. דברי איתנו.
  • האם מותר לקחת אנטיביוטיקה בהריון?
    תשובה: בכללי זה אסור. במקרים ספיצים מותר סוג מסוים ורק באישור רופא מטפל.

יש לכם עוד שאלות? דברו איתנו
טלפון: 0772-177771
או שלחו הודעת  whatsapp לאותו מספר.

האם המידע בדף זה עזר לכם? דרגו אותנו כאן למטה ⬇️⬇️⬇️
4.9/5 - (264 votes)

שיתוף:

אולי יעניין אותך:

ד"ר גפאלי חאלד

שיננית פרטי או ללכת לקופה?

המעבר לרפואת שיניים ציבורית יצרה דילמה: האם לעשות טיפול שיננית פרטי או בקופת החולים? מה היתרונות ומה החסרונות של פרטי או ציבורי? תקראו ותחליטו >>> הכנסו!

קרא עוד »
ד"ר גפאלי חאלד

השלמת שיניים חסרות

בהמשך למאמר קודם על השלמת שיניים חסרות, ציינו 2 אופציות מעולות לשחזור שיניים שנעקרו: 1- השתלת שיניים 2- גשר חאסינה הסבר מפורט על

קרא עוד »
ד"ר גפאלי חאלד

מרפאת שיניים היא אהבה!

רציתי לשתף אתכם במקרה שהיה לנו השבוע במרפאת שיניים גפאלי SmilePlaceTLV מקרה שריגש אותי, אני ד״ר גפאלי מאוד. אישה שחיפשה מרפאת שיניים בתל אביב

קרא עוד »
ד"ר גפאלי חאלד

הפה התנפח, מה עושים?

הפה התנפח? דיברנו במאמר קודם על נפיחות בפה, מה הסיבות הגורמות לכך, אמרנו שהנפיחות יכולה לבוא ממקור דנטלי (שיניים) או מהרקמות הרכות (חניכיים).

קרא עוד »
דילוג לתוכן