נפיחות בפה, סכנת חיים!

מעל ל15 שנות ניסיון

דיברנו כבר בפוסט קודם שלי על מהלך התפתחות הנגעים בשיניים, מעששת קטנה עד למצב של נפיחות בפה. אמרנו שהכל מתחיל בעששת קטנה, בקושי מרגישים אותה, זה אפילו לא כואב אולי קצת מפריע אבל אפשר לחיות עם זה. ומשם, אם לא מטפלים, אותה עששת ממשיכה להתפתח ולגדול עד שהיא פוגעת בשורש ואז עוברת את השורש ומתפתחת דלקת והדלקת גודלת, מתחילה נפיחות בפה ומוגלה, וזה כבר סימן שחיכינו יותר מדי והשן חייבת עקירה! וחבל כי כל התערבות בשלב מוקדם יותר הייתה יכולה להציל את השן.

היום אני רוצה ללכת אתכם רחוק יותר, יש אנשים שגם במצבים כאלה כשיש נפיחות בפה גדולה, מוגלה ושן הרוסה שגורמת לכל זה, הם עדיין מסרבים להגיע לרופא שיניים ומנסים לפתור את הבעיה בעצמם בכל מיני דרכים רפואיות (תרופות) או פחות רפואיות. ובמבחן התוצאה יכול להיות שהדרכים שלהם יובילו לשיפור בתופעות  או במצבים אחרים להפך יגרום להחמרת המחלה.

למה הדגשתי את המילה ״תופעות״? כי גם אם יש שיפור בתופעות (נפיחות בפה יורדת) וזה נראה טוב לעיין זה לא אומר שהבעיה נפתרה. זה טוב לטפל בתופעות אבל הדבר החשוב ביותר זה לטפל בגורם כי אם לא, התופעות יכולות לתקוף שוב. זה שהנפיחות בפה ירדה בגלל שבלענו מליון סוגים של תרופות זה לא אומר שפתרנו את הבעיה! אנחנו רק העברנו את הדלקת ממצב אקוטי (חריף) למצב כרוני. והדלקת ממשיכה להתפתח לאט ובשקט.

אגב, אפילו רופאי שיניים נופלים בטעות הזאת! מגיע מטופל עם דלקת ונפיחות בפה גדולה, ישר רושמים מרשם לאנטיביוטיקה ושולחים אותו הביתה ואומרים לו שיחזור אחרי שהדלקת תרד וכמובן אחרי שהדלקת ירדה והכל נרגע, המטופל לא מרגיש צורך להגיע ובצורה הזאת אנחנו כרופאי שיניים בטווח הרחוק גורמים יותר נזק מתועלת.

זה נכון שבמצבים כאלה אנטיביוטיקה זה הטיפול אבל זה רק טיפול חלקי בעיקר בתופעות! יחד עם זאת הסרת הגורם הוא הטיפול העיקרי, בשביל זה צריכים רופא שיניים, כי אנטיביוטיקה אפשר להשיג ולקחת אבל לא פתרנו שום בעיה!

זה גם נכון שבמצבים של דלקות חריפות וגדולות אסור לגעת כי זה יכול להחמיר את המצב אבל הבעיה שאנחנו עוזבים הרבה מדי זמן וסומכים יותר מדי על האנטיביוטיקה!

אז בואו נסכם, איך עושים את זה נכון?

במצבים של נפיחות בפה חייבים לגשת לרופא, לא רק בשביל מרשם אלא גם בשביל בדיקה ואולי טיפול. לשלוח את האישה שתביא מרשם מהרופא או לגשת לרוקח שאתם מכירים שיתן לכם אנטיביוטיקה זה לא נכון ובטח לא יעיל!

יש מצבים שהוצאת הכתר או הסתימה מהשן שגורמת לנפיחות יכול לגרום להקלה מידית ואז אנטיביוטיקה ואז עקירה.

במצבים שאי אפשר לגעת, נותנים אנטיביוטיקה, מחכים יומיים גג שלושה בשביל לקבל כיסוי אנטיביוטי (לא חייבים לחכות עד שכל הדלקת תרד!) ואז מסירים את הגורם וממשיכים עם האנטיביוטיקה עד גמר המינון. לחכות עם זה יותר זה רק יגרום יותר נזק וגם האנטיביוטיקה הופכת לפחות יעילה!

אם הדלקת גדולה או ממקומת באיזור מסוכן אז חייבים ניקוז מיידי, אחרת זה יכול להפוך לסכנת חיים. דלקת שמתפתחת באיזור טוחנות תחתונות למשל, יכולה להתקדם לכיוון דרכי הנשימה ולחסום אותם ולגרום לחנק ומוות מיידי!!

איך תדעו מה הם האיזורים המסוכנים? תיגשו לרופא השיניים הוא צריך לדעת לא אתם.

ובכל זאת אתן לכם כמה טיפים, כמה סימנים שצריכים להדליק מנורה אדומה ולשקול אשפוז מידי.

הסימנים הם:

– דיספניה (קושי בנשימה)

– דיספאגיה (קושי בבליעה)

– טריסמוס ( נעילת לסתות, אי אפשר לפתוח את הפה יותר מ10 ממ)

– חום (38.3 ומעלה)

– מראה טוקסי

אלה סימנים שמחייבים אשפוז מידי אחרת אתם עלולים להיות בסכנת חיים.

אנא מכם אל תחכו עד שתגיעו למצבים כאלה. יש בעיה תטפלו בהקדם, הבעיות בשיניים לא נפתרות מעצמן. נשמח לעשות לכם בדיקה בכל זמן שנוח לכם. המרפאה פעילה 24 שעות ביממה למענכם.

צרו קשר בטלפון : 077-2177771

אנחנו כאן בשבילכם בכיף ובאהבה