כיבים בפה: אפטות! למה זה קורה?

מעל ל- 15 שנות ניסיון. מנהל מרפאת Dante Dental

אפטות הן פצעים לבנים בחלל הפה בקוטר עד כ8 מ״מ שיכולים להופיע בכל מקום בריריות הפה, על הלשון וגם על השפתיים. פצעים אלה שורפים נורא וכואבים ובדרך כלל עוברים מעצמם ללא כל טיפול. תופעת האפטות הינה תופעה שכיחה מאוד. ההערכה היא שאחד מתוך חמישה אנשים סובל מאפטות.

איך מזהים אפטות?
אפטות יכולות להופיע בצורות שונות, במרקמים שונים ובצבעים שונים. בכללי צורתן עגולה או אובלית וצבען לבן שקוף. מה שמשותף לכל האפטות הוא הרגשת העיקצוץ המקומי באזור האפטה ותחושת השריפה בעיקר למזון מלוח, חמוץ או חריף. פציינטים אלה בדרך כלל נמנעים מאוכל ושתיה מהפחד לכאב, יש כאלה שגם דיבור יכול לגרום להם לגירוי וכאב.

מה הסיבה לאפטות?
בכללי כל גירוי מקומי באזור הריריות יכול לגרום להופעת אפטות, בנוסף כל ירידה של המערכת החיסונית שלנו יכולה גם לגרום לכך.

גורמים מקומיים:

• טראומה: כתוצאה מגירוי של אוכל רותח או חריף מאוד. גם כתוצאה של נשיכה בטעות של הלחי או הלשון למשל. טראומה יכולה להיגרם גם ע״י מכשיר אורטודנטי או כתר פגום בשיניים. גם ע״י תותבת.
  • תזונה: תזונה לא מאוזנת וגם חוסרים תזונתיים שיכולים לגרום להופעת האפטות. בעיקר חוסר של ויטמין B, חומצה פולית ואבץ.
  • משחת שיניים: אפטות יכולות להופיע כתוצאה מגירוי ממשחת השיניים שאתם משתמשים. תנסו משחת שיניים אחרת תראו אם זה משפיע.
  • עישון או אלכוהול: יכולים לגרום לגירוי מקומי ארוך טווח, כתוצאה מופיעות אפטות בחלל הפה.

גורמים כלליים:

• כדורים: כדורים נגד דלקת. אנטיביוטיקה ומדללי דם כגון אספירין.
  •  מחלות זיהומיות או וירליות כגון שפעת.
  •  מחלות כרוניות כגון איידס וכל מחלה אחרת שפוגעת במערכת החיסון.
  • חשיפה מרובה לשמש או מצבי סטרס גם יכולים לגרום להופעת אפטות.

איך מטפלים באפטות?
כפי שהזכרנו, אפטות נעלמות מעצמן תוך שבוע עד עשרה ימים. הטיפול המומלץ הוא סימפטומטי בלבד בכדי להקל בתופעות ולהתמודד טוב יותר עם תחושת העקצוץ והשריפה. שימו לב, אפטות הן תופעה שחוזרת על עצמה שוב ושוב. הטיפול המומלץ הוא למטרת הקלה בתופעות ולא למטרת ריפוי כללי.
חשוב גם להדגיש, אם מופיעה רגישות כלשהי עקב השימוש בתכשירים אלה, יש להימנע מיד משימוש ולפנות לרופא המטפל לבדיקה ייעוץ והמשך טיפול.

רוצים לדעת איך מטפלים באפטות וגם לקבל טיפים והמלצות להקלה בכאב?
הכנסו לקישור הבא : www.dantedental.co.il/aphta2

כיבים בפה: אפטות! למה זה קורה?
5 (100%) 5 votes