האם כל חור עמוק בשן מחייב טיפול שורש?!

מעל ל15 שנות ניסיון

הכל מתחיל בחור קטן בשן. לא כואב, לא מפריע ובקושי רואים אותו. החור ממשיך להתפתח, לגדול ולהרוס יותר ויותר חומר שן. מתחיל כאב קל וגם אוכל מתחיל להיתקע שם, זה שלב הביניים. בשלב הבא הנגע מגיע ל-מוך השן, מתחיל כאב חזק מאוד והטיפול היחידי במצב כזה הוא טיפול שורש. זהו בקצרה תהליך התפתחות העששת בשיניים. למה אני מזכיר את זה עכשיו? כי חשוב שתהיו מודעים לתהליך ותטפלו בבעיה בזמן.

חשוב להקפיד להגיע למרפאת השיניים לבדיקה וטיפול כבר בשלב הראשון.
גם אם לא מציק או כואב. אל תחכו שהנגע יגיע ל-מוך השן כי טיפול שורש אומנם מציל את השן מעקירה ואתכם מכאבים אבל אין ספק שהשן נפגעה והיא לא תהיה חזקה וטובה איך שהיא הייתה עד עכשיו. השן מאבדת את הרגש ואתם יכולים להפעיל המון לחץ עליה, לשבור אותה, אפילו לרסק בלי להרגיש שום כאב. לכן במצב שהשן עוברת טיפול שורש, תצטרכו לעשות לה גם כתר חרסינה, (אמצעי הגנה שמתלבש על השן בכדי לשמור עליה שלא תישבר או תיהרס) תעשו הכל בכדי לא להגיע למצבים כאלה, לא רק בגלל שטיפולים כאלה הם מורכבים, וצריכים זמן וסבלנות אלא בגלל שהשן יותר בריאה, יותר חזקה ויותר יפה, טבעית ללא טיפול שורש או כתר.

איך הטיפול מתבצע?
הטיפול מתבצע תחת הרדמה כמובן. הרופא מסיר את כל חומר השן שנהרס בגלל העששת. חייבים להגיע לשכבת שן קשה, נקיה ובריאה. אם הגעתם בזמן והרופא הצליח לנקות את כל חומר השן הרקוב בלי להגיע למוך השן הרווחתם, עושים שחזור (סתימה) וזהו הרגישות נעלמת, האוכל כבר לא נתקע והשן חוזרת לתפקד כרגיל. אם הגעתם מאוחר והשן הייתה רקובה עד לשורש אז חייבים לעשות טיפול שורש. יש עוד שלב אחד גבולי שזה שלב הביניים. שלב שבו אפשר לבצע כיפוי מוך בלתי ישיר.

מה הוא כיפו מוך בלתי ישיר?
במילים פשוטות מדובר בתחבושת ששמים על מוך השן בתקווה לרפות אותו. טיפול כזה עושים כשיש בשן נגע (עששת) על גבול מוך השן. השן רגישה לקור בעיקר וגם לאוכל. אבל הכאב נסבל ואתם נוטים לנקות את שאריות המזון שנתקעים עם קיסם. מציק אבל בגדול הכל בסדר. שלב זה נורא חשוב כי זה גבולי, אם תלכו לרופא השיניים, יש מצב שתצליחו להציל את השן. ואם לא, אתם בטוח תגיעו לטיפול שורש וחבל. תנו לשן צאנס, אמרנו כבר ששן עם שורש, שן חיה היא הרבה יותר חזקה משן מתה, שן בלי שורש.
הרופא מנקה את השן ומשאיר שכבה דקה מאוד של חומר שן שמפרידה בין החלל העששתי (החור) ל-מוך השן. שימו לב, אם נוצרת פתיחה קטנה בשכבה זו, אפילו פתיחה נקודתית בגודל של מחט, הרופא חייב להמשיך לטיפול שורש. לכן דרושה מיומנות רבה  של הרופא בכדי לבצע טיפול כזה. אם הרופא הצליח, השלב הבא הוא לחזק את השכבה הדקה הזאת עם חומר שמעודד בנייה מחדש של השן, ומעל זה מבצעים שחזור מחדש של השן ומחכים לפחות שבוע לראות איך השן תגיב.

תגובות אפשריות:

• הכאב נעלם (או הרגישות) והשן מתפקדת כרגיל.
    זה המצב האידיאלי, הגעתם בזמן, כל הכבוד. הטיפול הצליח.
  • נשארה רגישות לקור וגם למגע, הרגישות נסבלת ויש הרגשה של שיפור.
    זה גם מצב טוב. תנו זמן ויש סיכוי גדול שתצליחו להציל את השן.
  • הכאב החמיר, והשן יותר רגישה. יש גם הרגשה של לחץ פנימי בשן.
    זה סימן שהזיהום הגיע כבר לשורש, גם אם השורש לא נפתח! אתם חייבים לחזור למרפאה ולעשות טיפול שורש.

שימו לב אם יש הרגשה של שיפור אז תנו זמן, השן חולה וצריכה זמן בכדי להתאושש ולחזור לעצמה, תנו לה הזדמנות. אל תעמיסו עליה, אל ״תהרגו אותה״. יש מצב שזה יצליח.

תקפידו על ההנחיות הבאות:

• לא ללעוס על השן.
  • לא לשתות חם או קר.
  • לא לעשן, עישון מפעיל פעולה של יניקה של אוויר חם ויכול לפגוע בשן.
  • לצחצח בעדינות ולשטוף עם מים פושרים.
  • מומלץ דיאטה רכה בכדי לא להפעיל לחץ על השן אפילו בטעות.
  • המתינו בסבלנות שבוע עד 10 ימים.

הבעייתיות בטיפול כזה היא חוסר הוודאות, אי אפשר לדעת מראש אם הטיפול יצליח או לא. השן נפגעה ואי אפשר לדעת אם היא תתאושש מהפגיעה. יחד עם זאת תמיד שווה לנסות. זאת לפחות הגישה שלנו. הגישה הרפואית הנכונה.

אל תדאגו אנחנו נלווה אתכם לאורך כל התהליך, עד להחלמה המלאה.
אם הטיפול הצליח, הרווחתם ואנחנו שמחים שהצלחנו לעזור. אם הטיפול לא הצליח, תמיד אפשר להמשיך לטיפול שורש, אנחנו נדאג לכם ולא נתן לכם לסבול. המרפאה מפעילה שירות מוקד חירום 24 שעות ביממה, אין לכם ממה לדאוג 🙂

צפו בסרטון ⬇️⬇️⬇️

אם יש לכם שאלות או משהו לא ברור, אתם מוזמנים ליצור קשר איתנו בכל זמן
גם דרך ה- WhatsApp  בטלפון 0525861668

האם כל חור עמוק בשן מחייב טיפול שורש?!
5 (100%) 20 votes