הפה התנפח, מה עושים?

מעל ל- 15 שנות ניסיון. מנהל מרפאת Dante Dental

הפה התנפח? דיברו במאמר קודם שלי על נפיחות בפה, מה הסיבות שגורמים לכך, אמרנו שהנפיחות יכולה לבוא ממקור דנטלי (שיניים) או מהרקמות הרכות (חניכיים). גם דיברנו על הסימנים דרכם אפשר לזהות דלקת: לחץ, אדמומיות, נפיחות, הפרשות, תזוזת שיניים וריח פה. מי שלא קרא מוזמן להיכנס לקרוא בהרחבה. קישור בסוף הדף. בהמשך למאמר הזה, היום נדבר הסימנים שמתריעים על סכנת חיים במצבי נפיחות בפה, וגם נתן המלצות מה אפשר לעשות במצבים אלה ואיך מטפלים בנפיחות.

הפה התנפח, האם מדובר בסכנת חיים?!
כן נפיחות בפה יכולה לסכן את חייכם, לכן חשוב שתטפלו עוד בשלב של הסימנים המקדימים שהזכרתי במאמר הקודם. כי אם לא תטפלו והדלקת תמשיך להתפתח, היא בהחלט יכולה לסכן את חייכם. יש כמה סימנים שצריך להיזהר מהן, כשאחד הסימנים האלה מופיע אתם חייבים טיפול מידי!
הסימנים הם:
חום: החום עצמו אינו מחלה אך הוא התראה חשובה בפני פלישת מזיקים (וירוסים וחיידקים). טמפרטורת הגוף הנורמלית היא 37 מעלות. חום 38.5 ומעלה חייב טיפול מידי. חום מעל 40 מהווה סכנת חיים!
טריסמוס: נעילת הלסת, אי אפשר לפתוח את הלסת יותר מ10מ״מ
דיספניה: קושי בנשימה. נפיחות שמתפתחת באזור הטוחנות האחוריות יכולה בהחלט לגדול ולחסום את דרכי הנשימה ולגרום לכם לחנק!
דיספאגיה: קושי בבליעה. גם מעיד על חסימה חלקית שיכולה להתפתח לחסימה מוחלטת וסכנת חיים.
שוב מזכיר לכם, כשמופיעים הסימנים האלה, אתם חייבים אשפוז מידי!!

הפה התנפח, כיצד מטפלים?

אנטיביוטיקה: אני כבר שומע אתכם אומרים זאת. נכון אבל עוד לפני האנטביוטיקה, אתם חייבים ללכת לבדיקה אצל רופא השיניים שלכם! אל תקחו כדורים על דעת עצמכם גם אם בסופו של דבר זה מה שצריך לעשות.
סוג האנטיביוטיקה והמינון הם קריטים בהצלחת הטיפול. ואת זה רק רופא השיניים שלכם יכול להחליט. הרופא גם יעשה הערכת מצב וסיכון של הדלקת. יש מצבים שהצורך באנטיביוטקה הוא מידי ועושים זאת באשפוז דרך הוריד.
דבר נוסף חשוב בהקשר הזה הוא תכנון הטיפול, זה שלקחתם אנטיביוטקה והנפיחות ירדה, לא אומר שהבעיה נפתרה. אתם חייבים טיפול, אחרת הנפיחות תחזור שוב והנזק יהיה הרבה יותר גדול.

ניקוז: לא כל דלקת אפשר לנקז ובטח לא בכל שלב. אפשר לעשות זאת בשלב המוגלתי, אחרי שהדלקת ״התבשלה״. זה קורה בדרך כלל אחרי כמה ימים של אנטיביוטקה. לכן אם הפה התנפח מומלץ להגיע למרפאה לבדוק באיזה מצב הדלקת נמצאת וגם לקחת מרשם לכדורים, ורק אחרי 3 ימים אחרי שהדלקת התמקדה כתוצאה מהאנטיביוטיקה אפשר להגיע לניקוז ואז ממשיכים עם האנטיביוטיקה.
הניקוז יכול להתבצע באמצעות פתח גישה כירורגי (כשהדלקת ממוקמת ברכמות הרכות) או דרך עקירה (כשהדלקת בשן)

עקירה: אם הפה התנפח אי אפשר לעשות עקירה בלי כיסוי אנטיביוטי, רק אחרי שהנפיחות נרגעת אפשר לעקור. איך שכבר הזכרתי, לא חייבים לחכות שהנפיחות לגמרי תרד.

למה אסור לטפל אם הפה התנפח ויש דלקת? ואיך מסתדרים עד שהדלקת תירגע? תשובה והנחיות במאמר הבא >>>  www.dantedental.co.il/swelling3

הפה התנפח, מה עושים?
4.9 (98.67%) 15 votes