פה, זה לא רק שיניים!

מעל ל- 15 שנות ניסיון. מנהל מרפאת Dante Dental

חשבתם פעם למה רופא שיניים צריך ללמוד את אותן השנים שרופא כללי צריך ללמוד בכדי לקבל תואר? הרי רופא שיניים מטפל בשיניים שזה רק חלק קטן מהגוף. בזמן שרופא כללי מטפל בגוף כולו, אין ספק שיש לו הרבה מה ללמוד!

בכדי שתקבלו תשובה על שאלה זו,  אספר לכם סיפור:
פציינטית מתלוננת על כאבים באזור הלסתות, החשד כמובן בשיניים. נשלחת לבדיקה אצל רופא השיניים. רופא השיניים בדק ומצא שהכל תקין ואין בעיה בשיניים ושולח אותה הביתה. פנתה לאף אוזן גרון שגם בדקו ולא מצאו שום עדות לבעיה ושחררו אותה הביתה. הכאבים ממשיכים, האישה מגיעה למיון ולא מצליחים למצוא איפה הבעיה וממליצים שוב לחזור לרופא השיניים. הפעם אצל רופא השיניים האישה ציינה שהכאבים מתגברים במאמץ! זה הדליק מנורה אדומה אצל רופא השיניים, הרי למדנו שבעיות בלב יכולות לגרום לכאב מקרין בלסתות! רופא השיניים הפנה אותה לרופא לב, אובחנה ונשלחה מיד לצינתור. הבדיקה אצל רופא השיניים הצילה את חייה!

אם חשבתם שרופא שיניים אמור לאבחן רק שיניים, טעיתם!
רופא השיניים לומד את הגוף כולו לפני שיתמקד בשיניים כי השיניים וחלל הפה הם חלק בלתי נפרד מהגוף כולו. הרבה תופעות של מחלות סיסטמיות, אף סרטן יכולים לגלות אותן מוקדם דווקא בחלל הפה בזמן פגישה שיגרתית אצל רופא השיניים. לכן חשוב להקפיד על בדיקה תקופתית אצל רופא השיניים, לוו דווקא בשביל לשמור על השיניים, אלא בשביל לשמור על הגוף כולו. נכון שהכאב יכול לנבוע מעששת, מחלת חניכיים או שברים בשיניים אך לפעמים זה יכול לעורר חשד לבעיה שלא קשורה בכלל לחלל הפה, לעיתים אף על סכנת חיים אמיתית!

איזה מחלות רופא השיניים יכול לגלות?

• מחלות לב: כפי שכבר הזכרנו, בעיות בלב יכולים לגרום לכאב מקרין דווקא באזור הפה, מסביב ללסתות. בדומה להקרנות שאנחנו מכירים לאזור הצוור, החזה או לזרועות! גילוי מוקדם יכול להציל אתכם מהתקף לב או שבץ מוחי.
  • סוכרת: אפשר להבחין ביובש פה אשר פוגע גם בשיניים בגלל חוסר שטיפה עצמית וגם בחניכיים עקב נסיגת חניכיים ואיבוד אחיזה. פציינטים אלה סובלים גם מריח רע בפה.
  • קנדידה: פטריה שיכולה להופיע על הלשון או בריריות הפה. יש הרבה סוגים של קנדידה שיכולות לעורר חשד של פגיעה במערכת העיקול או פגיעה חמורה יותר של נגיף האיידס למשל.
  • סרטן: יכול להופיע בלשון, בחניכיים או בחיך. נגעים אלה מתפתחים בשקט ללא כאבים ובדרך כלל מגלים אותם במקרה אצל רופא השיניים. זה יכול לעורר חשד של נגע מקומי כמו קרצינומה או כללי כמו לוקמיה (סרטן הדם) אשר מתבטא בנפיחות ודימום בחניכיים, מצב דמוי דלקת חניכיים.

לסיכום, מצד אחד, רופא השיניים הוא רופא כללי לפני שיהיה רופא שיניים. חובתו לאבחן כל שינוי שיכול לעורר חשד באזור הפנים, הלסתות והפה ולשלוח להמשך בירור. מצד שני חובתכם כמטופלים להגיע לביקורות תקופתיות לפחות פעם בשנה, גם אם אין כאבים. ביקורת זו יכולה להציל את חייכם!

תמיד תזכרו : כל פצע שלא מתרפא תוך שבוע עד שבועיים לכל היותר חייב בירור!
מאחלים לכם הרבה בריאות.
לשירותכם מרפאת שיניים גפאלי | DanteDental